Blogg 5 – Våra första sjömil, hem genom Göta Kanal

Nu hade vi äntligen hittat båten vi skulle starta vårt äventyr med!

Det magiska ögonblicket en solig eftermiddag i Juli 2016 när vi fick nycklarna i handen kommer jag aldrig att glömma!

Eftersom vi köpte båten precis i slutet på vår semester så hann vi inte få hem henne innan vi skulle börja jobba igen.

Suck… Jag satt som på nålar hela första veckan på kontoret på mitt dåvarande jobb. Jag ville bara att helgen skulle komma så vi äntligen fick börja slussa hem henne. För det var verkligen det vi skulle göra, vi skulle ta oss hem genom hela den 19 mil långa Göta Kanal med start i Sjötorp, den allra första av 58 slussar.

Hela Göta Kanal skulle vi ta oss igenom

Redan nu måste jag skriva att jag aldrig sett Göta Kanal-filmerna, så jag visste verkligen inte vad som väntade. Men jag visste att det var en lång bit hem, och vi skulle få göra det i etapper. Vi avsatte alla helger hela Augusti för resan.

Första helgen var en grabbhelg, vi tre killar åkte ner och gjorde flera stopp på både Biltema och Jula. Vi köpte nya båtbatterier, fendrar, tampar, ett par öl och massor av god mat. Nu var vi redo!

Vi skulle stå startklara vid Sluss nr 1 kl 07.00 på morgonen för att vara den första båten in. Göta kanal är oerhört vackert, och många båtsemestrar veckor i streck längs kanalen. Men för oss var det enbart en transportsträcka hem, och vi ville komma så långt vi bara kunde varje dag innan slussarna stängde kl 18.00.

Kvällen innan vi skulle lämna hamn provstartade vi motorn och tog våra första propellersnurr i Vänern. Det var en toppenkänsla! Vi la till på båtplatsen, lagade kvällsmat och jag kan lova er att det var kokt korv med bröd vi tryckte i oss! Vi avslutade kvällen med några skål och slängde oss nytvålade ut från kanalkanten ner i det svarta vattnet i hamnen. ”Nyduschade” kröp vi ner i båten och somnade som små barn.

Första provturen i Vänern

Rickard njuter av en läskeblask i salongen och ser lite förvånad ut. Ja Rickard, så här trevligt kan man faktiskt ha det.

Morgonen började raskt med sluss nummer 1, som sedan blev sluss nummer 2, och 3, och 4 och hela kanalen kantades av små mysiga samhällen, kanalkossor betade så nära kanten så man nästan kunde klappa dem. Vi mötte allt från små roddbåtar till stora fartyg, det var verkligen en upplevelse. Vid de flesta slussar stod nyfikna turister och tittade på när vi fickparkerade snyggt, började dra tampar kors och tvärs tills vattnet forsade in i slussen och vi höjdes med flera meter. Solsken byttes mot regn, men vad gjorde det!

Nyfikna turister spanar in slussmästarna.

Ännu en sluss

Första helgen passerade vi Karlsborg, seglade över Vättern, övernattade i Motala. Slutdestinationen blev tillslut Berg där båten skulle få ligga 5 nätter medan vi var tillbaka och jobbade.

Gästhamnen Berg där Sunnyday låg och väntade på oss medan vi var tillbaka och jobbade i veckan

Helgen efter var Rickard borta så det blev Jag, Elin, Henna & Dennis som fortsatte kanalresan. Vi tuffade på i bra takt och lade många sjömil bakom oss. Ni kan tänka er känslan när vi ser Göta Kanals sista sluss i Mem. Vi hade gjort det! Vi hade tagit oss igenom ”skilsmässodiket”, och alla var fortfarande tillsammans!

Dinner & Drinks i Söderköping

Vattnet ändrade så småningom färg till en klar mörkblå färg. Vi hade nått ut till Östersjön! Mellan kobbar och skär kryssade vi fram i den vackra skärgården. Målet var att hinna fram till Oxelösund innan det blev för mörkt, och självklart gjorde vi det! 5 dagar passerade medan båten låg tryggt förtöjd i Oxelösunds hamn.

Oxelösunds hamn.

Nu var det inte längre så långt vi behövde tigga skjuts för att komma till båten helg 3. Vi närmade oss hemmavatten!

Det var en dimmig morgon vi skulle lämna Oxelösund, vi var faktiskt tvungna att vänta ett par timmar för att den tjocka dimman skulle börja skingra sig. Man såg inte mer än ett par meter framför sig, och det är lite väl risky om man inte har radar och rätt utrustning för att kunna navigera sig fram utan sikt. Solen började sakta gå upp och vi lämnade hamn. Vi blev bjudna på en otroligt fin utsikt medan vi sippade på morgonkaffet.

Dimma när vi lämnar Oxelösund bakom oss

Morgonkaffe såklart!

Dagen gick fort och vi närmade oss Södertälje där resans sista sluss in i Mälaren väntade. Nu var vi nästan i mål. En sista övernattning fick bli i mysiga Strängnäs Gästhamn. Vi satt alla på akterdäck och sippade på en god Gin&Tonic medan solen gick ner, nöjda över att vi tagit oss så långt för egen maskin

En skål i solnedgången i Strängnäs Gästhamn

Morgonen därpå lämnade vi Strängnäs och alla visste att bara runt knuten skulle vi glida förbi Sundbyholms gästhamn där vi som barn säkert ätit 100-tals glassar. Utanför Torshälla stannade vi till i Blacken och badade, det hade blivit slutet på Augusti och det var faktiskt inte supervarmt längre. Men vad gjorde det nu när vi bara var några timmar från mållinjen. Lagom trötta gled vi in på vår båtplats på Kungsörs Båtvarv och vi var hemma. 3 otroligt spännande och roliga helger hade passerat och allt hade gått galant.

Vi hade nått ännu en milstolpe, nu kunde vi börja planera och jobba i båten. Bygga om, köpa utrustning och drömma oss bort mot vårt kommande äventyr. Nu kunde vi nästan ta på det! Nu hade vi i alla fall vår båt att ta på, i vår egna hemmahamn! Häftigt!

Oskar Karlsson

Äntligen i hemmahamn!!

2 comments for “Blogg 5 – Våra första sjömil, hem genom Göta Kanal

  1. Thore Eriksson
    september 12, 2017 at 4:23 e m

    Intressant läsning , har sett båten herrans massa år o alltid undrat när blir den färdig , i Lennartsfors alltså på landbacken , läsningen nu är ju en förvandling ! Ett sjövärdigt fartyg i rätta händer då går det fint . Thore .

  2. Claes Levin
    september 21, 2017 at 4:02 e m

    Hej, – gratulera med köpet och Er första resa. Well done. Jag är dansk, men parttime bosat på fritidsgård i Småland och med båt (Vindö 50) i Lennartsfors (pt. dock på varv/vinterförvar i Vänersborg). Under vistelsen i Lennartsfors lärte jag känna byggaren av Er båt, och jag har även seglad med den! Nu har han visat mig sailingsunnyday.se och jag har läst bloggen. Fintfint,- bara jag var 30!!! Jag har drivit eget firma +30år och rest WW med felsökning, installation och reparation m.m. på handelsfartyg og stora yachts vidrörande el, elektronik, navigation, radar m.m. Jag har bl.a. speciel erfarenhet av just et sånt projekt som ”Sunnyday”. Skulle Ni behöva div.hjälp eller råd med nogot är Ni velkomna at skriva på mail til mig. Jag bruker inte facebook etc., men gärna mail, sms och telefon.
    Hälsning Claes, S/Y Blue Shackle.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.